top of page
  • Foto van schrijverClaudia Koehoorn

Ik voel me niet ok… misschien voel ik me beter als ik die ene jurk koop.


Ik voel me niet ok… misschien voel ik me beter als ik die ene jurk koop.
Ik voel me niet ok… misschien voel ik me beter als ik die ene jurk koop.

Karin voelde zich regelmatig niet zo lekker in haar vel zitten. Winkelen en vooral online shoppen zorgde ervoor dat ze zich beter voelde. Het begon met 1 artikel en 1 x in de zoveel tijd maar al snel merkte ze dat er een paar keer per week pakjes werden bezorgd. Soms wist ze niet eens meer wat ze gekocht had tot ze het uitpakte.


Het gaf haar een goed gevoel, die nieuwe jurk of broek, de schoenen, de make-up, het notitieboek. Het goede gevoel duurde alleen niet zo heel lang. Het fijne gevoel werd al snel vervangen door schuldig voelen over de aankopen en zelfs schaamte. Ze begon te ontkennen dat ze iets nieuws had. "Oh nee hoor die had ik al lang" antwoordde ze als haar man of dochter vroeg of ze iets nieuws had.


Ze gaf eigenlijk helemaal niet zoveel om kleding en spullen. Langzamerhand kwam het besef dat wat ze aan het doen was aardig op een koopverslaving begon te lijken. Toen ze op een dag een pakket ontving met dezelfde jurk in 3 verschillende kleuren begon ze te huilen en besefte ze dat dit helemaal niet was wat ze wilde of wie ze wilde zijn.


Ze boekte een klikgesprek met mij. Na een paar vragen van mijn kant bleek al snel dat ze ging shoppen omdat ze zich verveelde, alleen was, een rotdag op haar werk had gehad of ruzie met haar man of dochter. Ze voelde zich erg eenzaam en had het gevoel dat het hele huishouden op haar neerkwam en man en dochter dat heel normaal vonden.


De aankopen die ze deed suste heel even haar gevoel van niet opgemerkt en niet gewaardeerd worden. Suste heel even het eenzaam voelen. Kon haar even afleiden zodat ze al die vervelende gevoelens niet hoefde te voelen. Het kostte alleen veel geld en ze werd er niet echt blij van. Sterker nog het zorgde voor enorm veel lelijke zelfkritiek en schuldig voelen. Nadat de rush van de aankoop wegzakte begon de negatieve gedachten spiraal. Het begon met “had ik dat nu echt nodig” en ging al snel over in gedachten als “zie je wel, ik ben een nul, ik kan niet eens verstandig zijn”, “Ik help ons gezin de vernieling in” en eindigde met gedachten als “Ik ben waardeloos, iedereen is beter af zonder mij”.


Karin werd somber, neerslachtig en uiteindelijk depressief. Omdat ze niet wist hoe ze met deze gevoelens om moest gaan, bleef ze eindeloos scrollen op social media waarbij ze zichzelf steeds blootstelde aan allerlei advertenties die op haar koopdrang inspeelde. Ze geloofde de mooie beloften die al die reclames deden, geloofde dat die aankopen haar gelukkig zouden maken. Gelukkig stuitte Karin tijdens het scrollen ook op een post van mij. Ze bekeek mijn website en bleef lezen tot ze de moed had om dat klikgesprek met mij te boeken.


Wat Karin nodig had was een Eigenwaarde Reset en een Emotionele Reset. Haar eigenwaarde was in de loop der jaren enorm weggezakt en ze wist niet meer goed wat ze met haar emoties aan moest, dus deed ze wat het makkelijkste leek; ze wegdrukken.


Uiteindelijk is dat niet het makkelijkste, want je kan van alles wegduwen, het komt steeds weer naar boven en blijft net zo lang om aandacht vragen tot je er iets mee doet.


De investering die ze in zichzelf deed door een traject bij mij te volgen was aanzienlijk. En leverde haar enorm veel op. Na een paar sessies voelde Karin dat ze niet meer afhankelijk was van kleding of anderen om zich goed te voelen. Haar zelfbeeld was veranderd van negatief naar positief. Ze voelde zelfvertrouwen en vooral zelfwaardering. Ze ruimde haar kasten op en sprak uit wat ze wilde en hoe ze het wilde. Gaf grenzen aan en vroeg om hulp.


Ze koopt echt nog weleens een jurk, omdat ze het leuk vind, niet omdat ze zich niet goed voelt.


Geïnteresseerd in met mij samenwerken? Doe net als Karin en boek een klikgesprek.



Comments


Even sparren?

Heb je vragen, opmerkingen of behoefte aan hulp? Boek hier een gratis klikgesprek!

bottom of page