top of page
  • Foto van schrijverClaudia Koehoorn

Ontdek de Kracht van Jouw Aanpassingsvermogen


Ontdek de Kracht van Jouw Aanpassingsvermogen
Ontdek de Kracht van Jouw Aanpassingsvermogen

Een van onze grootste capaciteiten als mens is ons vermogen om ons aan te passen aan veranderingen.

Dat is de reden waarom wij, in tegenstelling tot veel andere diersoorten, in zoveel verschillende klimaten en terreinsoorten kunnen leven, van dorre woestijnen tot jungles en volgebouwde steden.


Ik heb in mijn eigen leven continue te maken met verandering. Door mijn gezondheidsproblemen ga ik langzamerhand steeds iets meer achteruit en kan ik minder. 

Dat vraagt om steeds opnieuw aanpassen. Zowel voor mij als voor mijn man. Gelukkig hebben we ook nog mijn fantastische hulphond Katya die zonder moeite meer taken op zich neemt. 


Hoewel ons vermogen om ons aan te passen aan een nieuwe omgeving geweldig is, gaat dit niet zonder slag of stoot.


Of je nu minder kan, verhuist, een relatie start of verbreekt of van baan verandert, als we vertrouwde routines en rituelen kwijtraken die ons zenuwstelsel van dag tot dag kalmeren, kunnen oude problemen of patronen weer opspelen.


Dit kan leiden tot angst, sombere of slechte stemmingen, of het opnieuw opduiken van copingmechanismen zoals uitstelgedrag, teveel of minder eten of verslavingen.


Het goede nieuws is dat we ons brein zo kunnen sturen en inzetten dat we grote overgangen en veranderingen met gemak aankunnen.


Wat niet veel mensen weten is het feit dat je lichaam het moeilijk vindt om het verschil te zien tussen angst en opwinding.


Denk maar eens aan de lichamelijke gewaarwordingen die meestal met beide gevoelens gepaard gaan: een fladder in je buik, onrust of spierspanning in je lijf,  kort en oppervlakkig ademhalen, duizeligheid of een nerveuze manier van bewegen. 


Als je een acuut gevoel van angst hebt over veranderingen die op komst zijn, kun je de ervaring herkaderen als opwinding door simpelweg de woorden "Ik ben nerveus" of "Ik ben angstig" te vervangen door de woorden "Ik ben opgewonden, dit is spannend" enz.


Het klinkt te simpel, maar omdat onze taal onze realiteit vormt, kan het maken van eenvoudige veranderingen een krachtig effect hebben. Je luistert namelijk enorm goed naar wat je tegen jezelf zegt. Ga maar na iedereen kan zeggen dat je er goed uitziet maar als jij vind dat je een dikke kont hebt, heb je gewoon een dikke kont. Je luistert meer naar jezelf dan naar anderen.


Taal kan je dus enorm helpen om dingen te herkaderen en fijner aan te laten voelen.


Hoe vaker je dit toepast - en tussen de herhalingen van deze zinnen een diepe, ontspannen ademhaling toevoegt - hoe meer je de effectiviteit ervan zult merken.

Bovenstaande oefening kan echt helpen op acute momenten wanneer angst overweldigend lijkt, zoals wanneer een vliegtuig opstijgt of je kind op het punt staat om alleen op de fiets te stappen.


Maar er zijn ook andere oefeningen die we regelmatig kunnen doen om ons door tijden van verandering te helpen. Ik hou ervan om elke dag op hetzelfde tijdstip een meditatie of ademhalingsoefening te doen. Omdat ik weet dat het werkt als een "vast punt" in mij dag. Dat betekent dat zelfs als mijn schema,  routine of zelfs mijn tijdzone volledig in de war is, mijn lichaam weet dat het morgen kan terugkeren naar stilte en rust.


Het werkt het beste als je het 's ochtends als eerste doet, of vlak voor je naar bed gaat. 


Nu ik te maken heb met een lichaam dat minder kan terwijl mijn geest nog van alles wil concentreer ik me op iets dat ik zeker weet: namelijk dat verandering alleen eng en moeilijk is als we geen controle hebben over de richting van de verandering in ons leven of ons niet goed voelen over waar het naartoe gaat. 


Ik heb het geluk dat, ik getrouwd ben met een man die heel nuchter is en dus niet snel in de paniek schiet en die net zo in het leven staat als ik. Wij hebben beiden het vermogen om te kijken naar mogelijkheden i.p.v. te kijken naar wat er mist of niet meer kan. 


Natuurlijk heb ik wat onzekerheden over wat er nog meer zou kunnen gebeuren,  welke lichaamsfuncties ik nog meer kwijt kan raken en hoe ons leven er nu uit gaat zien nu ik nog afhankelijker ben, maar ik weet dat mijn geest als mens gebouwd is om zich aan te passen aan veranderingen en de overgang naar een nieuwe realiteit. Ga maar eens na hoe vaak jij al een verandering in je leven hebt meegemaakt. 


Angstige momenten herkaderen als opwinding over nieuwe avonturen of levensomstandigheden is een super hulpmiddel dat ik heb en dat jij ook kan inzetten.

Want jouw aanpassingsvermogen is jouw superkracht! 


Ik hoop dat je iets van het bovenstaande kunt gebruiken om te navigeren door grote overgangen in je leven of dat van je gezin. Leuk als je me laat me weten of je iets aan mijn tips en ervaringen hebt. 


P.S. Aanpassen aan verandering en kiezen voor verandering is het hoofdthema van mijn individuele traject. Ik heb nog een paar plekken over voor moedige vrouwen die dit willen leren. 

Twijfel je of dit iets voor jou is? Ik maak graag een afspraak met je om hierover in gesprek te gaan. Het enige wat je hoeft te doen is mij laten weten dat je dat wilt, dan neem ik contact met je op om een afspraak in te plannen. Je kunt mij bereiken via info@jouwtransformatie.nl

Comments


Even sparren?

Heb je vragen, opmerkingen of behoefte aan hulp? Boek hier een gratis klikgesprek!

bottom of page